Partner serwisu
Drogi i autostrady

Zdaniem eksperta: Niskie oferty na POW wynikają z niestaranności GDDKiA

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
16-01-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Zdaniem eksperta: Niskie oferty na POW wynikają z niestaranności GDDKiA
fot. MJ
Najtańsza oferta na budowę jednego z odcinków Południowej Obwodnicy Warszawy jest niższa od szacunków inwestora aż o 57%. Rafał Bałdys, wiceprezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl”, że winna jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która nie wykazała się wystarczającą starannością w przygotowaniu dokumentacji.

Ponad rok oczekiwania na oferty cenowe

Przetarg na budowę Południowej Obwodnicy Warszawy został ogłoszony w grudniu 2013 roku. Na otwarcie ofert na jeden z trzech odcinków POW czekaliśmy niemal 13 miesięcy. GDDKiA oszacowała, że inwestycja pochłonie ponad 1,7 mld zł. Z kolei wartość złożonych ofert wahała się od ponad 757 mln zł do ponad 1,2 mld zł.

Otwarcie ofert pierwszego przetargu na POW wywołało sporo kontrowersji. Skąd różnice w cenach ofertowych i dlaczego tak bardzo różnią się od budżetu zamawiającego (najdroższa oferta jest ponad 500 mln zł niższa od budżetu zamawiającego)? – pyta Rafał Bałdys. – Rozwiązanie zagadki jest dość proste. Pio pierwsze, budżet zamawiającego był istotnie przeszacowany, niemożność przewidzenia wartości kontraktu to główny zarzut do GDDKiA – dodaje.

Wiceprezes PZPB mówi, że z informacji uzyskanych od wykonawców, którzy złożyli oferty można wywnioskować, iż wartość projektowania i robót jest o kilkaset milionów złotych niższa od szacunków inwestora. – To poważny zarzut, bowiem daje obraz tego, z jaką starannością przygotowano jest cały projekt – ocenia.

Branża zaskoczona niską wartością ofert

– Po drugie, biorąc pod uwagę, iż oferty złożyli wiarygodni wykonawcy należy zastanowić się skąd pojawiły się tak istotne różnice w cenach ofertowych. Różnic dopatruję w metodyce optymalizowania rozwiązań projektowych założonych w koncepcji. Wykonawcy różnie podeszli do możliwości wprowadzania własnych rozwiązań projektowych. To jednak w dalszym ciągu nie wyjaśnia ogromnych różnic, bowiem blisko 500 mln zł pomiędzy najtańszym a najdroższym wykonawcą to sygnał dla inwestora, że z dokumentacją przetargową coś jest nie tak – mówi Rafał Bałdys.

Zdaniem przedstawiciela organizacji branżowej, widać wyraźnie, że dokumenty dostarczane wykonawcom w formule „projektuj i buduj” dają wiele pola do dowolnej interpretacji intencji inwestora. – To z kolei powinno być wyraźnym sygnałem dla rządzących, że dotychczasowe podejście do realizacji kluczowych inwestycji infrastrukturalnych należy zrewidować – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” ekspert.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Przebudowa Lazurowej na ostatniej prostej

Miasto

Przebudowa Lazurowej na ostatniej prostej

inf. pras. UM Warszawa 14 września 2023

Finał drążenia tuneli na Obejściu Węgierskiej Górki

Drogi i autostrady

Jak główne partie widzą przyszłość CPK?

Intermodal i logistyka

Jak główne partie widzą przyszłość CPK?

Jakub Madrjas 14 września 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Przebudowa Lazurowej na ostatniej prostej

Miasto

Przebudowa Lazurowej na ostatniej prostej

inf. pras. UM Warszawa 14 września 2023

Finał drążenia tuneli na Obejściu Węgierskiej Górki

Drogi i autostrady

Jak główne partie widzą przyszłość CPK?

Intermodal i logistyka

Jak główne partie widzą przyszłość CPK?

Jakub Madrjas 14 września 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5